Imorgon smäller det och brutal ärlighet!

God eftermiddag eller kväll eller så:)

Har tappat det där med tiden ett tag.
Har rensat, burit och kastat saker hela dagen och faktum är att det gått bra!
Imorgon kommer Peter hit med en lastbil och då kör vi iväg med alla grejor!
Jag är inne på upploppet…
Och nu ska jag vara brutalt ärlig:

Det här huset har jag upplevt massor av saker i och det är väl inget konstigt i sig.
Men många av händelserna har varit utöver det vanliga…
Hörnet där min soffa stod tex, den där jäkla soffan som jag knappt lämnade på 8 månader!
Eller mitt sovrum jag mått så fruktansvärt dåligt i!
Så dåligt att jag inte sovit där på nästan två år med något undantag…
Ringklockan som gett mig en enorm klump i magen varje gång den gett ifrån sig sitt ångestframkallande läte när någon tryckt på den där knappen utanför entrén…
Samma knapp och läte som polisen väckte mig med den där morgonen dom kom för att hämta mig till förhör…
Hallgolvet som jag vid ett tillfälle inte orkade lämna utan sov på…
Dem här sakerna jag berättar om satte sådana spår i mig!
Plus att det är åt helvete för dyrt för mig!
Jag ville bara härifrån!
När min exfru flyttade in till stan så tyckte jag det var perfekt.
Vi bestämde att barnen skulle börja skolan i Stockholm.
Jag skulle äntligen lämna Sigtuna och det gamla!

Men marknaden ville annat…
jag har försökt att sälja det i nästan två år och för varje gång jag hade visning så åkte hoppet upp.
Och för varje gång det kom negativa besked från mäklaren så åkte jag rätt ned i källaren.
Tänk er: min husförsäljning påverkade mitt mående så till den grad att jag fick ångest och kallsvettades!
Då var jag inte speciellt ”hemma” i mig själv…
Jag började tro att jag var fast här, att huset hämnades på mig…
Men så kom den dagen då en kompis sa:
– Vad fan Magnus, hyr ut det då!
Hajar ni hur ”stängd” jag varit när jag inte ens tänkt tanken själv?

Sagt och gjort!
Huset är uthyrt i ett år till att börja med…
Jag har burit ut min historia nu så mina hyresgäster kommer till ett pånyttfött hus:-)
Det är väldigt fint och mysigt enligt mina vänner.
Jag nickar och småler… ”Nu lämnar jag dig!:-)))”

Återigen: Det är helt och hållet mitt fel att jag tycker så här om huset!
Det är mina handlingar och misstag som skapade mitt dåliga mående…
Det är också mitt ansvar att göra något åt det!
Och här är jag, i full färd med att flytta och ta nästa steg i rätt riktning…

Så nu får jag lyfta ut det sista, tacka för taket över huvudet och kliva vidare…

Jag vet en sak:
Hur jag ska göra för att tycka om alla rum i mitt nästa boende:)
Man lär sig av sitt förflutna!
Om man orkar och vågar titta in i det…

Vi ses innan John Blund va?

Kram

20120812-191141.jpg

20120812-191233.jpg

20120812-191248.jpg

20120812-191544.jpg

53 thoughts on “Imorgon smäller det och brutal ärlighet!

  1. Tjena Magnus!
    Härligt att flytten ÄNTLIGEN blir av!🙂

    Jag har varit upptagen några dagar, haft fokus på annat än Internet, men skummade din blogg nyss. Jag undrade lite om uppfostran i kommentar till ett tidigare inlägg, du skulle återkomma i ärendet. Ligger det på att-göra-listan eller har jag missat det?

    Trevlig kväll önskar jag dig!🙂

  2. Klart att de nya “hyresgästerna” kommer att gilla huset, det är fint, perfekt läge –nära men ändå står det för sig själv (nej, jag är ingen “stalker”, jag bor i närheten så jag går förbi det varje dag). Jag förstår att dina minnen och upplevelser är för starka för att orka bo kvar. Vinner jag på V75 så kontaktar jag dig och köper det🙂
    Alla gör vi våra misstag, en del stora, en del små och ingen ska döma någon annan för man vet aldrig själv vad som händer nästa dag – man kan ha otur och göra något som får förödande konsekvenser. Så är det i livet, man vet aldrig vad som kommer att hända. Det viktigaste är att när man insett att man gjort ett misstag ber om förlåt till sina närmaste och visa att man lär sig av sina misstag.

    Man ska njuta av livet, glöm alla måste ibland och stanna upp och bara va…

  3. Hade också en period när jag mådde ganska dåligt av all osäkerhet inför framtiden…inte i närheten av hur du haft det kan jag tro men tillräckligt för att jag inte orkade komma ur sängen…när jag legat där med neddragna persienner i tre dygn så tig jag telefonen och ringde ett avgörande samtal…till en vän…då plockade min underbara vän hem mig till sig och så fick jag bo där tills jag landade igen…mest för att inte hemmet skulle förknippas med ångest! Det är jag idag så tacksam för! Det handlar om att våga sträcka ut handen och be om hjälp…svårt men ibland livsnödvändigt.

  4. Jag är djupt imponerad å stolt (fast jag inte känner dig) heja människor som dig – som tar fasta på sina val å gör ngt åt /kämpar för att bli kvitt sina ”demoner”…

    Funderar just på om boken (din) finns som ljudbok? Förr läste jag jämt men nu kan jag tidigast läsa kring midnatt å då vill jag lova att ögonen helst går ikors😉 .. Men ljudbok funkar ju när jag jobbar🙂.
    (Haha nu fick du ta del av mina kloka tankar ..)🙂

  5. Hej Magnus

    Ville bara tacka för en varm och öppen blogg med många kloka ord..
    Lycka till med flytten imorgon. Ha en jättebra kväll och sköt om dig:)
    ” The difference between who you are and
    who you want to be…. is what you do.”

  6. Ens eget fängelse är någon annans slott. Stämmer rätt bra många gånger. Resan från botten och uppåt är både härlig och hemsk, socker och salt. Det förflutna kommer emellanåt och knackar en på axeln vare sig man vill det eller inte, men när det gör det, ta ett steg tillbaka och försök vara rent analytisk. Plocka isär, studera och släpp med tanken att då är då och nu. En flytt kan vara rena terapin som gör att man städar både själsligt likväl det man borde ha hivat ändå.:-)

      • Varsego🙂 Och brutalt ärlig eller som jag säger, brutalärlig är faktiskt rätt skönt att vara……. Man behöver inte hymla och utan kan säga som det är. Jag har turen att ha några få nära vänner där vi kan vara brutalärliga och kan driva med eländet när det blir för svart. Humor har ju en bra förlösande förmåga.🙂

      • Att vänja sig vid att det är lugnt, att inget/ingen kommer bara dyka upp tar lite tid men helt plötsligt så upptäcker man en dag att oron är bara borta. Och ja, brutalärlig är som kidsen säger: da shit🙂

    • Fast kanske bör tillägga din oro skiljer sig från vad som var min men är ändå densamma. Jag hade en stalker och du hade något annat…… Men i slutändan, oron är densamma.

    • Jo, allt är bara fint. Tar man tjuren vid hornen så löser det sig oftast. Men det jag ville påpeka var, oavsett vad man råkar ut för så hamnar man i en liknande känsla. Även om du var orsaken till att du hamnade i din oro och någon annan var orsak till min så i slutändan så sitter man där i samma sits. Men faktum är oron försvinner och man upptäcker inte det förrän man helt plötsligt en dag bara slås av det och den känslan är helt underbar.

  7. Blir nästan löjligt att kommentera ännu ett inlägg, men jag kan inte låta bli när du skriver sånt som jag känner igen..😉
    Befann mig i samma läge för ett år sen, att mitt hem, min borg, var och kändes som ett fängelse.
    Ingen glädje över det jag skapat för mig och mina barn… fram tills att jag bestämde mig.
    Jag är den enda, som sagt, som kan skapa hur jag tänker och känner. Med viss hjälp av min älskade familj… Så idag njuter jag av mitt lilla hem. Känner glädje över att vara här, sova här, leva här. Min lilla trea är idag mitt HEM.🙂
    Jag vet inte hur det gick till, men jag tror att jag tillät mig själv att sluta vara en åskådare till mitt liv och börja leva det istället…

      • Det känns underbart ja.🙂
        Och framförallt är jag en ännu bättre förälder, den viktigaste ”rollen” jag spelat ju..
        Trevlig kväll på dig med!🙂

  8. Finns inget bättre än att lämna det gamla och starta om på nytt när man väl har bestämt sig… Hur ”klyschigt” det än låter! Bara att vakna första morgonen och göra frukost…. Jag vet! Helt underbart! Nu är förresten din bok beställd, och jag ser fram emot att läsa den. Du verkar ha gått ”från klarhet till klarhet” sista tiden och jag håller alla tummar för dig och livet❤
    Själv mår jag som en prinsessa med singellivet och mina pojkar efter att ha vågat/orkat ta tag i livet så som det är..
    Kram

  9. Hej Magnus.
    Jag har precis ”ramlat” in på Din blogg och jag gillar verkligen vad jag läser!
    Alla gör fel i livet men det är hur man sen ”städar upp” efter sig som definierar en som person.
    Och enligt vad Du visar/skriver här så verkar Du vara en mycket bra person som lärt av misstag och vill förändring.
    Är övertygad om att Du kommer nå dit Du vill och jag ser fram emot att få läsa om Din resa dit!

    Vänliga hälsningar
    //Charlotte

    Bästa hälsningar

  10. Se det som en möjlighet att starta ett nytt kapitel i ditt liv med dina pojkar. För barnen är det viktigaste vi har. Lycka till och väntar på fortsättningen av ditt inlägg om idrotten, föräldrar och tränare.

  11. God kväll herr Hedman…
    Har suttit och skrivit arslet av mig om mitt garderobsspöke så hjärnan är ganska trött..men…jag måste ändå kommentera här..fast kort denna gång.

    Jag är grymt imponerad av dig!

    Sådär. Det var enkelt och bra. 🙂

    //Nilla…alltomlivet74…eller vad mitt namn blir i denna kommentar. Jag tror min inloggning har en släng av personlighetsstörning.🙂

  12. Ursäkta Magnus, men som ett ”fan” av dig (inte som idrottsman, utan som vanlig människa och pappa med självinsikt över dina brister) så råder jag dig verkligen att ta förlusten (eller den mindre vinsten, eller vad det nu blir) och säljer kåken innan marknaden blir ännu mörkare. Är bara en tidsfråga innan vi även kommer märka av samma kris som sydeuropa och USA hittills fått känna på och en förlust nu blir med största sannolikhet en mindre förlust än om ett år då även vi här i Sverige kommer känna av krisen och priserna kommer störtdyka… Dvs att hyra ut ett år kommer säkerligen sätta dig i ett ännu sämre läge när kontraktet rinner ut och kanske tvinga dig att sälja till ännu större förlust, men det gagnar dig i längden

    • God morgon!
      Tack för dina ord!
      Och tack för tipset.
      Nu är avtalet signerat så jag kör på uthyrning.
      Tänker lite… Om det blir som du säger så kanske fler behöver hyra framöver så mitt hus får stanna i familjen så länge någon hyr det:)

      Tack igen och hoppas du får en kanondag!

  13. Jag köper gärna en ljudbok av dig!

    Det kommer bli hur bra som helst med nytt boende. Bara att du sätter ord på att du själv gjort så du tyckt illa om huset och mått dåligt visar ju att du har insikt och kommer att se annorlunda på nästa boende. Lycka till med det!

  14. Grymt bra jobbat, du kan verkligen klappa dig på axeln!! Kanske inte på riktigt samma sätt, men har varit där jag med…soffan blev min sovplats en period…bättre att slumra in framför tv:n istället för att hjärnan och tankarna gick på högvarv i sängen. Numera är sängen min sovplats igen : ) För någon månad sedan flyttade jag och nu jäklar är det nystart!!!

    Har du någon länk till var man kan köpa din bok?

  15. Man kan aldrig fly från sitt förflutna, men ibland behöver man verkligen en nystart – en ny plats som står för trygghet och inte gamla demoner som jagar…
    Hoppas Du finner trygghet och lycka på din nya plats.

Kommentera

