God morgon och del 2

God morgon!
Jag och killarna vaknade vid 9.
Jag känner mig märkligt nog riktigt pigg!
Hur mår ni idag?
Med tanke på att jag var ute i solen hela dagen, coachade, visade hur man skulle kasta sig som målvakt och sköt massa bollar så är jag oförskämt fräsch:)
Gubben kan än:)

Snart är min nya layout klar till bloggen.
Det är jag som inte hunnit ta fram bilder ännu.
Har som sagt ett hyfsat tempo för stunden…
Nu ska jag skriva mitt körschema för ikväll.
Jag är moderator likväl som fotbollsprofil så blir till att vara på scen länge…

Del 2 är det många som frågat efter.
Del 2 i ämnet ”att vara förälder till idrottande barn”
Så jag fortsätter här:

När jag lämnar mitt barn till den idrotten han eller hon utövar så överlämnar jag det idrottsliga totalt till mitt barns tränare!
Vad jag menar med det är att träningen, klubbens regler och all planering sköts av ledarna.
Tänk er då att barnen sitter och har ett snack med sin tränare där han förklarar hur dom ska träna och spela…
Vi föräldrar varken hör eller ser vad som sägs eller ritas upp.
Tänk till nu:
Vi har ingen aning om hur ledarna vill att barnen ska agera!
Förstår ni hur fel det blir om vi då skriker ut tips och synpunkter från andra sidan?
Vi kanske säger totalt tvärtemot det tränaren vill se?
Och framför allt det tränaren vill att våra barn ska bli bättre på!
Vi ska bara ropa bra kämpat och heja heja!
I vår iver att hjälpa så löper vi risken att stjälpa…
Våra barn kan bli förvirrade, ledsna eller till och med ställas inför valet: tränarens eller förälderns ord.
Vårt barn kanske skäms för att mamma eller pappa gapar!
Jag ska erkänna att det slinker ut tips ur min mun också!
Och jag blir så förbannad på mig själv när så händer!
Jag lyfter upp handen direkt och säger förlåt och tejpar igen käften!
Så det här är inte jag som sitter och säger till er vad ni ska göra…
Jag berättar från egen erfarenhet och det jag sett och upplevt genom åren…

Det är inte konstigt att man blir involverad i en match som åskådare eller förälder!
Konstigt vore väl annars?
Jag tror på att om vi tänker på att inte skrika ut tips så är vi bättre förberedda.
Och det viktigaste, att våra barn får spela/leka avslappnat och utan krav.

Att skrika negativt om motståndaren vid en tackling eller dylikt är också fel!
Min son/dotter blir tacklad och ramlar.
Hur reagerar jag?
Jag får inte skrika något åt motståndarbarnet!
Det är dennes tränares ansvar!
Hur får vi då det andra barnet att må?
Det är inte enkelt det här…
Men vi som vuxna kan bli mycket bättre genom att ta vårt ansvar och vara mer laid back.

Återigen:
Jag kan stå och koka ibland under match, men det får jag hålla inne!

Vi får aldrig glömma att det är barn och dom måste få ha sina föräldrar som just det.
Föräldrar…

Del 3 kommer jag prata om valet av idrott och hur vi föräldrar borde tänka.
Enligt mig alltså…

Hm!
Går inte att ladda upp bilder för stunden!
Får kolla upp det…

Nu kör jag på så ses vi senare!

Stor kram och glöm inte att ni bestämmer!

31 thoughts on “God morgon och del 2

  1. Det här problemet upplever jag ofta inom ponnysporten.
    Blir tårögd ibland på tävlingar när jag hör hur föräldrar tilltalar sina barn, skriker, pressar. Säkert menar de inget illa, men det blir så fel.
    Gråtande barn som känner att de inte presterar tillräckligt, konflikter mellan tränare och föräldrar….
    Lycka är de gånger man hör en förälder säga till sitt barn innan det rider in på banan – ”Gå in och ha riktigt roligt med din ponny. Lycka till!”
    Ofta hör man tyvärr följande när ett barn rider ut från banan, gråtandes för att det inte blev felfri ritt – ”För helvete, hade Du bara piskat på innan det där hindret hade du haft rosetten!”
    Är det verkligen rosetten som är det viktiga? Eller är det kärleken mellan barn och häst och lyckan att få göra det man älskar allra mest?

  2. Vad intressant å bra skrivet! Det svåra (enligt mig) är hur man som förälder faktiskt tycker att tränaren har en knepig inställning till vissa situationer… Många tränare är superduktiga å kompetenta – men finns ju ”rötägg” överallt! Att liksom inte projicera över ngt på barnen (som kanske själva är nöjda m tränaren) fast man visar ju ganska tydligt m kroppspråket vad man tycker… Sorry rörig kommentar. Ha en bra dag! //J

      • Sorry blev rörigt.. Jo om man tycker att tränaren inte beter sig helt korrekt/att ex denne inte är direkt pedagogisk.. Kanske inte uppmärksammar en del situationer el hanterar dem på ett bra sätt tillsammans m barnen. Kan ju vara hur bra som helst på fotboll men ”saknar en del i det hela”… Hur tacklar man detta på bästa sätt som förälder? Barnen kanske ändå gillar sin tränare (små barn har kanske inte samma uppfattning om vad som är ”helt rätt el fel” så som en vuxen kanske/förhoppningsvis har) å man själv vill ju då inte projicera över den irritation som man kanske känner till barnen..

        Forts fin dag! //J

      • Verkligheten är att man som tränare inte ser allt.
        Och är det situationer han har sett men hanterar på ett sätt som inte är bra för barnen så prata!
        Han kanske tycker att det är rätt.
        Och här ställs man inför en annan frågeställning:
        Är det här en verksamhet jag vill ska få forma mitt barn?
        Om det är saker som går emot ert sätt att se på barnuppfostran eller dylikt så är det inte idrotten som står i fokus!
        Och då måste vi försöka få till en förändring på ett eller annat sätt.
        Att skicka barnen till en verksamhet vi i förlängningen inte tror kommer vara bra för vårt barn är ju en ordentlig Clash för oss som föräldrar.

        Det är svårt att bli mer detaljerad nät jag inte vet exakt vilken typ av situationer du pratar om.

        Ja, det ovan är min syn på saken.
        Har klubben någon värdegrund som kommuniceras till er i liknande frågor?

  3. (hej å hå tappade lite ord😉 ”hur man skall göra då om man tycker så” ja ngnstans mitt i allt skall meningen in .. Nu än mer pannkaka :))

  4. Magnus, känns det märkligt och jobbigt att Maggan ska gifta om sig? Ni har ju en så lång historia och 2 fina barn ihop.
    Kul annars att se att du är på G igen🙂

  5. En annan svår sak är att vara tränare till sitt eget barn, pappan till mina barn har varit fotbollstränare till ett av barnen under ganska lång tid och jag har stått vid sidan och hejat på och lyssnat på vad de andra föräldrarna har pratat om. Min son har alltid varit ganska duktig i fotboll och alla andra idrotter måste sägas(han har inte fått det efter mig), men det är nästan så att de har klockat tiden som han har spelat och deras egna små stjärnor har spelat och har sonen fått spelat liiite längre så har det blivit tjafs.
    Om han fick spela kortare tid, som så klart också hände, var det aldrig någon som sa nåt..inte alltid lätt att ha pappa som tränare..
    En gång råkade det komma ur min mun ”jag älskar dig ……” när sonen gjorde mål det var inte så populärt kan sägas och jag har aldrig gjort om det, haha.

    Intressant ämne iaf🙂

    • Jag förstår!
      Och nu är det så här:
      Din man lägger mycket tid på att träna dom andra vuxnas barn!
      Om han anser att er son ska spela på en viss position eller en viss tid så är det beslutet hans som huvudansvarig för laget!
      Passar det inte dom andra föräldrarna så får dom väl börja lägga alla dessa timmar det tar!
      Vill dom prata med varandra om detta så låt dom göra det…
      Mitt råd till din man och dig är att göra det ni tror på!
      Så länge alla barnen mår bra och får spela hyfsat lika så skit i dom som pratar bakom ryggen!
      Alla ungdomstränare som ideellt arbetar med våra barn ska hyllas!
      Tyvärr är inte verkligheten sådan.
      En liten påminnelse till dom som gnäller!

      Kram

  6. Mycket bra skrivet! Hoppas att det är många föräldrar som läser detta. Ska ta med det när jag är på min sons fotbollsträning! Men något jag kan ”irritera” mig på är att i sonens lag är det en pappa till en pojke i laget som är tränare. Och när jag ser att han gör skillnad på hans son och alla andra pojkar vet jag inte riktigt vad jag ska göra eller säga. Något tips?

    Snart åker Sverigetröjan på för ikväll så ska jag oxå se matchen mellan Sverige mot Brasilien:-) Ska bli jättekul!! Hoppas att det går bra för dig ikväll!

      • När det uppstår en situation tex en närkamp mellan sonen och ett annat barn och det andra barnet ramlar och gör illa sig lite så säger han till barnet: det gick bra! Kom igen! Men är det en närkamp liknanden ovan och det är hans son som ramlar och gör sig lite illa så stannar allt upp, han blir lite skarp i tonen och säger åt det andra barnet. Han är inte konsekvent i sin handling som tränare, han är inte på samma sätt mot sin son som mot de andra barnen. Han kan säga till barnen lite hårdare om det gör något de inte ska men gör sonen samma sak så hör man ingenting.

        PS! Grattis till lägenheten, vilken lycka! DS!

      • Ok.
        Då är det inte bra!
        Det är svårt att träna när man har sin son i laget. Jag har gjort det…
        Ni bör prata med honom om det fortsätter.
        Säger man inget så kanske han tror att det är ok ju.

        Fotbollens motto: alla är lika mycket värda!

  7. Din Nakna Avskalade Ärlighet Vidrör mig Djupt! Du var Fantastisk på TV4 som Expertkommentator. Du hade behövts där under EM i sommar..då hade SVT fått konkurrens!! Låter som Dina pojkar får en Härlig smak på FotbollensUnderbaraVärld!!!! Ta hand om Dig!!!

  8. Väldigt bra och intressant ämne det här. Nu är min dotter bara 4 år och har ännu inte introducerats till någon sport, men är anmäld till dans i höst. Jag är själv gammal (nåja, fyller 30 i höst) dansös och att se mitt barn glädjas och älska dansen tar ju mig tillbaka några år. Jag hoppas att jag slipper bli en s.k soccer-mom om hon väljer samma bana som mig.

    En bra tankeställare såhär en onsdagskväll, tack!🙂

  9. För några år sedan satt mina barn i bilen och diskuterade. Storasyster frågade lillebror vad han vill bli när han blir stor. Lillebror funderar och säger: -”Fotbollstränare!”
    -”Aha, typ i Barcelona?” säger storasyster.
    Lillebror funderar… -”Nja, det blir nog svårt… men i alla fall en sån som typ Klas och Jörgen som tränar oss!!”
    Lillebror var vid den tiden ca 8 år. Jag berättade detta för nämnda tränare och de blev riktigt rörda, det var ett ärligt erkännande av deras tränarinsats av en åttaårig adept!
    Än idag är tränarnas ord lag och galande föräldrar blir avvisade. Respekt!!
    Du gör en härlig insats Magnus och efter att ha sträckläst hela din bok (som verkligen rörde mig på många sätt och som jag skulle kunna diskutera mycket med dig) så vill jag bara säga att jag är sååå glad att du är på banan igen! Det är du verkligen värd, både du och dina fina barn!
    Stor kram till dig underbare Magnus!
    //Ullis

  10. Hej Magnus
    Har nyligen läst din bok och nu hittat din blogg.
    Jag är imponerad av ditt ärliiga och raka sätt att berätta om det som har hänt och händer i ditt liv. Följde din framgångsrika karriär på fotbollsplanen och läser nu med stor glädje att du är på väg tillbaka i livet efter en del motigheter.

    Lycka till !!

  11. Mycket kloka ord! Blir väldigt glad när jag läser detta. Mest för jag varit fotbollstränare själv under många år. Och många av ”mina” ungar så har det varit föräldrar (både mammor och pappor) som spelat fotboll själva på hög nivå, och deras dröm är att deras barn går i deras fotspår, detta blir en sådan press på barnen i väldigt ung ålder. Många av mina tjejer spelade just bara för att deras vänner också gjorde det. Och att se deras miner när föräldrarna står och skriker på sidan kan vara väldigt frustrerande. Just när mitt ”motto” var att vi skulle skratta och ha roligt, att vinna är såklart alltid de roligaste, men om vi inte lyckades med det en match så hade vi haft roligt tillsammans iaf!

    Tack för jätte rolig läsning och fortsätt som du gör! Du är en väldigt klok man!

Kommentera

