Morning och bli gisslan!

God morgon!
Jag har sovit som en prins;)
Undrar om dom alltid sover så bra egentligen? Men jag har gjort det iallafall:)

Idag är det fotbollsskola i Sigtuna och direkt därifrån till Lance träning å sen flytta in i lägenheten.
Dagen är planerad och klar att antas:)

Igår skulle jag skriva om att ”bli gisslan” och det gör jag nu då ra:

Har ni varit med om den där situationen när folk pratar skit om andra?
Har ni varit med om det och känt att ni inte håller med, men varit tysta för att inte stöta er med dom andra eller för att ni inte vill tycka annorlunda utåt sett?
Jag har det.
Eller att ni kanske fått reda på hemligheter om folk i er närhet som absolut inte får komma ut?

En sak som hänt med mig på senare tid är att jag inte vill vara med på sånt!
Börjar folk prata illa om en gemensam vän så säger jag till direkt.
-Jag är inte ok med att prata om det här!
Och det får folk att haja till, men framför allt rodnar dom.
Jag blir gisslantagen direkt om jag är med och diskuterar någon annan som inte är närvarande.
”Men Magnus tycker Samma sak” kan dom säga utan att jag sagt ett ord!
Eller så kan den drabbade tycka att jag är rutten som inte stod upp för honom/henne.
Och ingen annan människa ska få använda mig som slagträ eller för att förstärka sin egna oskuld!
Jag vägrar!

Har ni tänkt på Hur jäkla obekvämt det kan bli för att ”man är på fel ställe vid fel tillfälle?”
Vi har fortfarande chansen att göra och säga det vi kan stå för.
Skulle någon bli sur för att man tycker annorlunda eller inte vill vara med så är det deras problem…

Svåraste är nog om man är nära vän med ett par och man får reda på att han eller hon varit otrogen.
Finns det något facit där tro?
Ska jag berätta för den andre?
Ska jag vara tyst?
Ska jag kräva att den som är otrogen berättar för sin partner?

Jag skulle valt att vara tyst.
Jag hade sagt vad jag tyckt om saken, men det är inte mitt förhållande och jag lägger mig inte i.
Det finns alltid saker i ett förhållande man inte känner till.
Varför ska jag gå in som en Messias och tro att jag gör någon en tjänst?
Det är inte mitt!
Men, jag behöver inte tycka det är ok för det…

Hoppas ni hängde med?
Jag ska kasta mig i duschen och sticka nu:)

Bilder kommer när jag lämnat Solna, för här kan jag inte ladda upp dom!
Jag som trodde jag och Solna var homies:)

Kram

10 thoughts on “Morning och bli gisslan!

  1. God morgon igen ☺

    Det du beskriver tror jag handlar om att bli vuxen eller att man gått igenom så mycket att man börjat rannsaka sig själv och sina medmänniskor. Jag som du hatar skitsnack och jag förespråkar rak och ärlig kommunikation. Jag står på mig för andra människor och kan gå genom eld och vatten för andra, MEN jag har inte lärt mig än att stå upp för mig själv till 100 %. Fick tidigt lära mig av två omogna föräldrar att jag inte är värd något… Tragiskt när man själv blivit förälder och vet att ens barn är värt allt och lite till.

    När det kommer till otrohet så brukar jag tänka…. Om du var den som blev utsatt hade du velat att din vän sa något?? För mig är svaret självklart JA. Så lever jag.

    Vill man inte göra det för att riskera något kan man konfrontera den som är otrogen med att man vet och därför låter personen göra ett val.
    Detta är för att jag levde med mitt X som levde ett dubbelliv. Jag var helt ovetande medans alla runt mig visste. Efter att min bästa väninna berättade det när hon fick reda på det så valde jag bort resten av vännerna.

    Historien är så klart mer invecklad än så här ”/ men allt får inte plats.

    Ser fram emot mer känsliga inlägg. 😉
    Kram

      • Ja visst är det så. Man vet aldrig hur det man säger tolkas och är det nått jag lärt mig med en tonårsdotter så är det att man kan tolka så det passar en bäst oxå. 😊

  2. Ja Magnus, känner absolut igen det du skriver om, visst har vi alla varit där. Jag väljer alltid att inte säga min åsikt där det finns fler inblandade och där jag inte kan veta allt som ex om ett förhållande som du skriver. Risken är att man blir arg på den som varit otrogen och vill berätta för den andra men som du skriver vet man inte hela storyn och ska väl inte göra det heller? men om jag ser orättvisor mot barn eller får höra något som rör barn då reagerar jag alltid starkt! sa till en pappa på stan en gång som tog hårt i sin son så jag såg att det faktiskt gjorde ont. Gick fram och sa ”vad i h……e gör du” och han snäste ”lägg dig inte i” men släppte i alla fall. Det gick bara inte att låta bli. Men det jobbigaste är ju om man får veta saker man inte bett om att få veta och känner att man inte kan säga dem eller agera då mår man dåligt och önskar man aldrig fått veta något:….

    Svåra livsfrågor du tar upp men det gillar jag, din blogg är definitivt inte ytlig, den är ärlig, äkta och med så många bra inlägg och funderingar!! har besökt många bloggar då och då men det är oftast fina bilder och ”se vad bra jag har det, och vilka vackra vänner jag har”, så less blir jag på den ytan!

    Du har den absolut bästa bloggen just nu!! hoppas du orkar fortsätta skriva .

    Kram och lycka till idag med lägenheten, vilken kanonhelg du får med killarna!
    Själv åker jag med maken och kissen till vårt landställe vid sjön och paddlar kanot och plockar kantareller, ska bli så mysigt. Mina ”barn” är ju vuxna och följer inte med (har en dotter som bor i Australien också).

  3. God morgon!
    Ja den situationen har man varit med om ”bli gisslan” Strongt av dig att säga ifrån, är mer den typen som blir tyst och sen får man höra som du sa ”Ammis tycker likadant” fast jag inte sagt ett ord. Är tystnaden ett slags medhåll? Vän/par och otrohet är en knepig situation, håller med men hur ska man göra, kanske tänka om det gällde en själv om man skulle vilja få det berättat för sig eller inte…………..Vet inte hur jag skulle välja i det läget, hoppas jag slipper uppleva det. Lycka till i Sigtuna!

    Have A Nice Day!
    Kramis Ammis

  4. Mycket bra skrivet! Jag fick mig en tankeställare..Man ska verkligen tänka sig för innan man berättar saker som man inte borde säga..Och våga stå för om man tycker annorlunda ..
    Ha en härlig dag med grabbarna 🙂 kram

  5. Den här kommentaren har inte något samband med ditt inlägg, men jag undrar om du har
    någon kontakt med Magdalenas äldste son Isak?

    • Det här är ett av dom jobbigaste ämnena…
      Tyvärr så tappade jag kontakten med Isak när jag var som svagast.
      Vi hörs då och då.
      Hade jag kunnat gjort annorlunda så hade jag gjort det.
      Och så är det ju med mycket av min historia..

      Tyvärr!

  6. Gisslantagning, det är lite fjortisstuk på det som vuxna vet att köra till fulländning. Jag har så länge jag kan minnas varit den i gruppen som alltid dragit näven i bordet och sagt ifrån. Vissa har tyckt att jag är dryg (de som snackar mest skit) medans andra har alltid sagt att de tycker det är skönt/tryggt att veta var de har mig. Jag säger inget som jag inte kan säga till vederbörande direkt. Men man behöver INTE knalla omkring och sprida sanningen i tid och otid. Jag väljer mina ”slag”.

    Otrohet, aldrig rätt oavsett. Det tar 5 sekunder att göra slut. Otrohet är ju bara en bekräftelse för egot och varför belasta andra med sitt eget smutsiga byk? Visst, är det folk jag inte känner så bryr jag mig inte men i min vänskapskrets så är vi betydligt hårdare. Kommer vi på någon, vår vän eller dennes partner så ger vi dem 24 timmar att berätta för sin respektive annars gör vi det. Varför? Jo, när otroheten kommer fram så belastar man andra med sitt eget taskiga handlande och det blir alltid tjafs och bråk kring det hela. Och vilka får skulden? Jo, vi som visste vad som skedde.

    Jag kan inte annat än säga att jag är glad att jag har de vänner jag har. Vi är som vi är och vi kan vara oss själva till 100%. Skulle någon av oss vara taskig mot våran pojkvän så kan vi garanterat räkna med att det kommer vi inte undan med. Men det sköna med våran vänskap, vi skrattar mer än tjafsar.

    Ha en härlig dag med flytt och allt.

Kommentera

